Uniwersytet Zielonogórski
A-  A   A+     kontakt | PL

Serwis Informacyjny Uniwersytetu Zielonogórskiego

FAMELAB 2015: Charyzmę można w sobie odnaleźć

4 grudnia 2014 r.

 

35 tys. zł na cele naukowe, szkolenie z autoprezentacji, włączenie w sieć najbardziej obiecujących naukowców na świecie – to nagrody w 4. polskiej edycji konkursu FameLab, organizowanego przez Centrum Nauki Kopernik i British Council.  Zgłaszać się można do 31 stycznia 2015 r.

 

Umiejętność mówienia w sposób zrozumiały o swojej pracy jest potrzebna naukowcom. Wystąpienia na konferencjach, kontakty z mediami, przekonywanie grantodawców, włączanie się w prace zespołów interdyscyplinarnych, konieczność prezentacji i obrony własnych racji przed politykami i decydentami, pełnienie funkcji doradczych – to wszystko elementy budowania kariery naukowej. Naukowcy są częścią społeczeństwa. W ich interesie jest więc, by obywatele rozumieli sens badań naukowych, doceniali osiągnięcia i korzystali świadomie ze zdobyczy nauki. Naukowcy potrzebują za sobą społeczności rozsądnych ludzi, którzy podejmują decyzje w oparciu o argumenty i wiedzę.

 

WSZYSCY WYGRYWAMY

Famelab to międzynarodowy konkurs, który zachęca naukowców - naturalnych rzeczników nauki - do zabrania głosu publicznie. Naukowcy stają przed juryi publicznością, by w 3 minuty przedstawić to, czym pasjonują się na co dzień w swojej pracy badawczej. Jeśli zrobią to rzetelnie, z charyzmą i pasją mają szansę wygrać nagrodę główną. W tym konkursie zwycięzcą jest każdy. Uczestnicy: doskonalą swoje umiejętności prezentacji. Publiczność: zyskuje dostęp do nauki z pierwszej ręki, w najwyższej jakości, w zrozumiałej formie. Społeczeństwo  i naukowcy: otwierają się na wzajemny dialog.

 

JEST O CO WALCZYĆ

FameLab to nie tylko konkurs. To także program wsparcia naukowców w podnoszeniu ich kompetencji w zakresie zrozumiałego mówienia o nauce. Uczestnicy, którzy zakwalifikują się do finału, biorą udział w profesjonalnym szkoleniu MasterClass. To intensywny kurs z zakresu komunikacji naukowej, autoprezentacji i wystąpień publicznych, prowadzony przez brytyjskich i polskich trenerów. Famelaberzy to zintegrowana grupa, prowadząca wspólnie interdyscyplinarne projekty, a sam konkurs to szansa dołączenia do międzynarodowej wspólnoty zrzeszającej dynamicznych, zdolnych badaczy.

 

Zwycięzca otrzyma 30 tys. zł na cele naukowe i 5 tys. zł na dowolne wydatki. Laureat lub laureatka głosowania publiczności otrzyma nagrodę British Council (voucher językowy). Nagrody wręczą także partnerzy konkursu.

 

ZNAJDŹ SWÓJ GŁOS

Uczestnicy FameLabu to naukowcy związani z naukami ścisłymi, medycznymi, technicznymi, przyrodniczymi i rolniczymi.  Niektórzy są stworzeni do bycia w centrum uwagi, dla innych powiedzenie słowa publicznie jest dużym wyzwaniem. To, co ich łączy to przekonanie, że umiejętność prezentowania swoich naukowych pasji jest im potrzebna w karierze naukowej. Nie ma jednego modelu mówienia o nauce. Każdy naukowiec może wyjść poza ramy naukowego języka swojej dziedziny badań, mówiąc o niej bez przeinaczeń, ale w sposób zrozumiały. Co się sprawdza? Autentyzm. Pasja. Charyzma. Ale… charyzmę można w sobie odnaleźć.

 

FameLab został stworzony w 2005 r. w Wielkiej Brytanii przez organizatorów Cheltenham Festival. Dwa lata później do projektu dołączył British Council, szerząc w świecie ideę popularyzowania nauki. Dziś edycje FameLabu odbywają się w ponad 20  krajach na świecie: w Europie, Afryce, Azji i obu Amerykach.

 

Kryteria oceny występujących opierają się na „trzech C”. Dla jury liczy się CONTENT (treść, merytorycznie poprawna pod względem naukowym), CLARITY (jasność, pozwalająca na zrozumienie prezentowanego zagadnienia przez osobę niezajmującą się daną dziedziną) i CHARISMA (charyzma prezentera lub prezenterki oraz sposób zaprezentowania badań). 

 

Organizatorzy: British Council, Centrum Nauki Kopernik

 

Szczegółowe informacje::

 
D&C JARY .:. (C) 2013-2016 Uniwersytet Zielonogórski .:. KONTAKT