Uniwersytet Zielonogórski
A-  A   A+     kontakt | PL

Serwis Informacyjny Uniwersytetu Zielonogórskiego

Perspektywy badawcze w pedagogice dziecka

WPSiZ.jpg

 

Seminarium metodologiczne

Perspektywy badawcze w pedagogice dziecka

1 kwietnia 2014 r.

 

Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz Koło Naukowe Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Uniwersytetu Zielonogórskiego uprzejmie zaprasza pracowników nauki i doktorantów do wzięcia udziału w seminarium metodologicznym, które odbędzie się we wtorek 1 kwietnia  2014 r., w auli C przy al. Wojska Polskiego 69 w Zielonej Górze.


Celem seminarium jest dyskusja nad wieloparadygmatycznością w pedagogice dziecka. Stwarzamy okazję do dyskusji, debaty i wymiany poglądów między wszystkimi uczestnikami spotkania: doktorantami, opiekunami naukowymi, wykładowcami. Problemy metodologiczne w pedagogice dziecka chcemy potraktować bardzo szeroko: pokazując ich kontekst społeczno-kulturowy, ideologiczny, teoretyczne zakorzenienia oraz możliwości zastosowania. Podczas spotkania będzie więc możliwość prezentacji własnych projektów, pytań i wątpliwości, jak i przedstawienia przykładów konkretnych badań, ich opisów oraz interpretacji w wybranej orientacji metodologicznej.


Pedagogika jest zarówno nauką społeczną, w której stosuje się badania empiryczne ilościowe (na wzór nauk przyrodniczych), jak i nauką humanistyczną (charakterystyczne w badaniach jakościowych). O zasadności tego obustronnego podejścia metodologicznego decyduje przyjęte przez pedagogikę dążenie do pełnego opisu człowieka/dziecka (czyli jego możliwości, myślenia, mowy, działania, dojrzewania itp.) w integracji z jego środowiskiem oraz potrzeba poznawania wychowanków (przyczyn i kontekstów ich rozwoju) zarówno, jako istot biologicznych, społeczno-kulturowych, jak i indywidualności osobowych. Mówimy więc o holistycznym (kompleksowym, całościowym, systemowym) badaniu/traktowaniu dziecka i jego środowiska, które pozwala na opis strukturalny i funkcjonalny.


Badania empiryczne ilościowe, dają podstawy do odkrywania prawidłowości charakterystycznych dla obranej populacji, deterministycznych i korelacyjnych, czyli są „opisem” i jednocześnie „wyjaśnieniem” zjawisk powtarzalnych, charakterystycznych. Zaś celami badań jakościowych jest odkrywanie swoistości studiowanych zjawisk pedagogicznych, związanych z empatią, równością z osobami badanymi, z dialogiem humanistycznym, symetrią pełnionych ról w dialogu - one prowadzą do  „rozumienia”  i „interpretowania” pojedynczych niepowtarzalnych zjawiska występujących w pedagogice dziecka.


Adresatami seminarium są przedstawiciele środowisk akademickich, tj.: badacze, teoretycy, doktoranci i magistranci.


Miejsce konferencji:

Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej

Wydział Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu

Uniwersytet Zielonogórski

Al. Wojska Polskiego 69

65-001 Zielona Góra

 

Komitet Naukowy

Przewodnicząca - prof. UZ dr hab. Marzenna  MAGDA-ADAMOWICZ

prof. UZ dr hab. Ewa NARKIEWICZ-NIEDBALEC

prof. zw. dr hab. S. Palka, 

prof. nzw.  dr hab. Jan Grzesiak

prof. UZ dr hab. A. Nowak-Łojewska,

prof. UKW dr hab. K. Żuchelkowska,

 

Komitet  Organizacyjny

Przewodniczący - prof. UZ dr hab. Marzenna  MAGDA-ADAMOWICZ

Sekretarze -  dr M. Nyczaj-Drąg, dr A. Soroka-Fedorczuk.

dr L. Kataryńczuk-Mania

dr A. Olczak

 

Seminarium 1-dniowe podzielono na cztery części:

do południa (w godz. 10.00-13.00, aula C):

-  występują zaproszeni goście:

<>·prof. UKW dr hab. K. Żuchelkowska, Eksperyment pedagogiczny jako podstawowa metoda badań w pedagogice empirycznej

prof. nzw. dr hab. J. Grzesiak,  Ewaluacja w procedurze badań nad poprawą jakości edukacji dzieci
prof. UZ dr hab. E. Narkiewicz-Niedbalec, Kryteria ocen stosowanych w nauce
prof. UZ dr hab. A. Nowak-Łojewska, Fenomenografia jako strategia badań jakościowych.

- dyskusja na temat poruszanych  tematów;

     2)  przerwa obiadowa (godz. 13.15-14.45)

     3)  po południu (godz. 15.00-17.00, w salach 334 i 332):

- występuje kilku doktorantów i magistrantów prezentując prowadzone przez siebie badania w pedagogice dziecka;

- dyskusja na poruszane tematy.

     4) Debata podsumowująca (w godz.17.15-18.00, aula C)

Ustalenia  organizacyjna:

1. Planowany czas seminarium go od godz. 10.00  do godz. 18.00.

2. Zainteresowani wypełniają kartę zgłoszenia i przesyłają ją na adres  e-mailowy pedagogikadziecka2012@o2.pl

3. Prosimy o potwierdzenie udziału w seminarium do 20 marca 2014 r.  na powyżej podany adres mailowy.

4. Opłatę za udział w seminarium w postaci 100 zł należy przelać do 15 marca 2014 r. na konto

Bank Zachodni WBK S.A. 5 Oddział w Zielonej Górze

PL 42 15001810 1218 1004 4483 0000

5. Noclegi każda osoba przyjeżdżająca sobie rezerwuje samodzielnie.

6. Powyższe/niniejsze nie dotyczy  zaproszonych gości.

7. Nie jest pobierana opłata od pracownika naukowego i doktorantów Uniwersytetu Zielonogórskiego.

 

 

 
D&C JARY .:. (C) 2013-2016 Uniwersytet Zielonogórski .:. KONTAKT